Projekty unijne w trakcie realizacji
Wyższa Szkoła Zarządzania Ochroną Pracy w Katowicach, w ramach działalności, realizuje projekty unijne. Dzięki pozyskanym środkom Uczelnia może stale podnosić jakość kształcenia, a także dbać o rozwój studentów.

Projekt „Zielona energia - perspektywą rozwoju WSZOP”
realizowany ramach programu Fundusze Europejskie dla Rozwoju Społecznego 2021- 2027 współfinansowanego ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego Plus
Nr: FERS.01.05-IP.080064/23
Czas realizacji: 1 marca 2024 r. – 31 marca 2027 r.
Cel projektu: specjalistyczne przygotowanie kadr inżynierskich i magisterskich na potrzeby rynku wywołane transformacją energetyczną i wprowadzeniem zielonej gospodarki poprzez:
- Opracowanie programów specjalności na studiach: Energetyka – ODNAWIALNE ŹRÓDŁA ENERGII studia I st. oraz Zarządzanie i Inżynieria Produkcji – PRZEMYSŁOWE INSTALACJE OZE studia II st. w odpowiedzi na potrzeby branż kluczowych dla rozwoju gospodarki, wpisujące się w inteligentne specjalizacje województwa śląskiego (energetyka, zielona gospodarka)
- Utworzenie Laboratorium OZE
- Utworzenie Pracowni Komputerowej OZE
- Promocja i popularyzacja zielonej gospodarki i zrównoważonego rozwoju
- Rozwój kompetencji kadry zaangażowanej w proces kształcenia
- Rozwój kompetencji studentów w obszarze problematyki niezależności energetycznej i energii odnawialnej pożądanych dla nowoczesnej gospodarki 4,0.
Całkowita wartość projektu: 2 030 400,40 zł
Wartość dofinansowania: 1 969 488,33 zł
Projekt jest kierowany do:
- studentów studiów inżynierskich kierunku Energetyka o specjalności OZE
- studentów studiów magisterskich kierunku Zarządzanie i Inżynieria Produkcji o specjalności Przemysłowe Instalacje OZE
- nauczycieli akademickich prowadzących i wspierających proces kształcenia na kierunku Energetyka i ZIP (OZE i PI OZE)
Zadania do realizacji:
- Przygotowanie i realizacja kształcenia na specjalnościach OZE ( Energetyka I st.) PI OZE ( ZIP II st.)
Zakres działań:
- opracowanie koncepcji kształcenia
- modyfikacja przedmiotów kierunkowych
- realizacja zajęć przez praktyków z OZE
- zakup literatury
- Utworzenie Laboratorium OZE (w tym stanowiska badawczo-dydaktycznego fotowoltaiki ) oraz Pracowni Komputerowej OZE
Zakres działań:
- opracowanie koncepcji laboratorium
- projekt techniczny
- adaptacja architektoniczna budynku i terenu,
- zakupy aparatury do pracowni,
- instalacja stanowiska badawczo-dydaktycznego fotowoltaiki
- zakup sprzętu komputerowego wraz z specjalistycznym oprogramowaniem
- zakup wyposażenia Pracowni Komputerowej
- Podniesienie poziomu kwalifikacji/kompetencji studentów w trakcie szkoleń i wizyt studyjnych
Zakres działań:
- organizacja szkoleń: Uprawnienia SEP – do pracy na stanowiskach eksploatacji i dozoru
- wizyty studyjne – zapoznanie z technologiami
- Realizacja działań ograniczających zjawisko przedwczesnego kończenia nauki
Dla kandydatów:
- warsztaty dla uczniów Zielona energia (cykl: Akademii Młodego Inżyniera WSZOP)
- seminaria dla nauczycieli szkół partnerskich kształcących potencjalnych kandydatów na studia OZE nt. zielonej energii w aspekcie zmian klimatycznych
- przygotowanie Informatorów nt. oferty studiów EN OZE i ZIP PI OZE
Dla studentów – zajęcia rozwijające kompetencje cyfrowe
dla nauczycieli akademickich – szkolenia:
- Jak uczyć i motywować studentów?
- Tutoring akademicki
- Podniesienie poziomu kompetencji kadry dydaktycznej
Rodzaje szkoleń:
- kompetencje cyfrowe – cykl szkoleń indywidualnie zdefiniowanych mający na celu podniesienie kompetencji w obszarach informatycznych, informacyjno-komunikacyjnych oraz funkcjonalnych, które będą wykorzystywane w wprowadzonych zajęciach.
- kompetencje dydaktyczne – szkolenie w zakresie metod aktywizujących, kreatywnych i innowacyjnych w dydaktyce akademickiej ma na celu poszerzenie warsztatu pracy nauczycieli dzięki przedstawieniu innowacyjnych i kreatywnych narzędzi służących dydaktyce
- uniwersalne projektowanie w edukacji obejmujące praktykę tworzenia pomocy i materiałów dydaktycznych dla różnych odbiorców
- zielona transformacja – podniesienie komp. merytorycznych związanych ze zmianami klimatycznymi, zrównoważonym rozwojem i społecznymi skutkami transformacji, także formą wdrożenia treści dot. „zielonej energii” do dydaktyki
- kompetencje merytoryczne – aktualizacja wiedzy, nauki i techniki w zakresie przedmiotu.
Główne rezultaty:
- 27 absolwentów Energetyki studia I stopnia inżynierów specjalności OZE (90 %)
- 41 absolwentów ZIP studia II stopnia specjalności PI OZE (90 %)
- Dwie nowe specjalności : Odnawiane Źródła Energii oraz Przemysłowe Instalacje OZE
- Modyfikacja programów kształcenia (kierunki: EN I st. i ZIP II st.) we współpracy z praktykami z branży OZE
- Zwiększenie konkurencyjności absolwentów WSZOP
- Wdrożenie działań zmierzających do ograniczenia zjawiska przedwczesnego kończenia nauki
- Wdrożenie działań prowadzących do rekrutacji świadomych kandydatów na kierunki objęte wsparciem w projekcie
Produkty wypracowane w trakcie realizacji projektu:
Harmonogram wsparcia
Harmonogram szkoleń dla dydaktyków – styczeń 2025 r.
Harmonogram zajęć dla studentów ZIP PIOZE – marzec 2025 r.
Harmonogram zajęć dla studentów ZIP ZE – kwiecień 2025 r.
Harmonogram zajęć dla studentów ZIP PIOZE – kwiecień 2025 r.
Harmonogram zajęć dla studentów ZE – maj 2025 r.
Harmonogram zajęć dla studentów ZIP PIOZE – maj 2025 r.
Harmonogram zajęć dla studentów ZE – czerwiec 2025 r.
Harmonogram zajęć dla studentów ZIP PIOZE – czerwiec 2025 r.
Harmonogram zajęć dla studentów ZIP PIOZE – wrzesień 2025 r.
Projekt „Stay On Truck - program zapobiegania porzucaniu studiów we WSZOP”
realizowany ramach programu Fundusze Europejskie dla Rozwoju Społecznego 2021- 2027 współfinansowanego ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego Plus
Nr: FERS.01.05-IP.08-0144/25
Czas realizacji: 1 października 2025 r. – 30 września 2027 r.
Cel projektu: zniwelowanie zjawiska drop-outu poprzez:
- zwiększenie świadomości kandydatów na studia
- zapewnienie doradztwa zawodowego i pomocy psychologicznej dla studentów/tek
- wprowadzenie zajęć konsultacyjno-wyrównawczych
- zapewnienie spotkań z ekspertami ze środowiska zawodowego
- doskonalenie kształcenia hybrydowego – nagranie wykładów
- rozwój kompetencji Nauczycieli
Całkowita wartość projektu: 2 142 612,15 zł
Wartość dofinansowania: 2 078 333,15 zł
Projekt jest kierowany do:
- studentów/tek wszystkich kierunków studiów stacjonarnych i niestacjonarnych, pierwszego i drugiego stopnia
- nauczycieli akademickich wspierających proces kształcenia
Zadania do realizacji:
- Wsparcie akademickie i doradztwo
Zakres działań:
- Zatrudnienie doradcy akademickiego/Mentora
- Zatrudnienie doradcy zawodowego
- Utworzenie gabinetu psychologicznego
- Przedmiotowe zajęcia konsultacyjno-wyrównawcze
- Spotkania z pracodawcą
- Wyposażenie ABK
- Nagranie wykładów
- Rozwój kompetencji kadry akademickiej zaangażowanej w proces kształcenia
Zakres działań:
- Realizacja szkoleń
- Doposażanie bazy dydaktycznej
- Działania wspierające trafność wyborów edukacyjnych kandydatów na studia
Zakres działań:
1) Dni Kariery WSZOP dla uczniów
2) Zawód: przyszłość – pakiet doradczo-analityczny
Główne rezultaty:
- Podniesie świadomości kandydatów na studia w zakresie wiedzy o kierunku studiów i perspektyw zawodowych.
- Zmniejszenie o połowę zjawiska drop-outu po zakończeniu projektu i kontynuacja działań przez minimum 2 lata.
- Podniesienie kompetencji kadry dydaktycznej (odejście od tradycyjnych wykładów; wprowadzenie nowatorskich metod kształcenia i opracowanie materiałów dydaktycznych)
Realizacja projektu:
Regulamin Rekrutacji Uczestników Projektu
Deklaracja Uczestnika Projektu
Harmonogram wsparcia
Biuro Projektu Katowice
ul. Bankowa 8, pokój nr 108
Koordynator projektu – mgr inż. Beata Kaszlik
T: 32 355 97 70 wew. 59
#FunduszeUE
Podejrzenia o niezgodności Projektu lub działań Beneficjenta z Konwencją o prawach osób niepełnosprawnych sporządzoną w Nowym Jorku dnia 13 grudnia 2006r. (Dz.U. z 2012r. poz.1169, z późn.zm.), zwanej dalej „KPON” można zgłaszać do Instytucji Zarządzającej lub Instytucji Pośredniczącej . Sygnały, zgłoszenia lub skargi dotyczące wystąpienia niezgodności projektów FERS z postanowieniami KPON mogą przekazywać osoby fizyczne (uczestnicy projektów lub ich pełnomocnicy i przedstawiciele), instytucje uczestnicząc we wdrażaniu funduszy Unii Europejskiej, strona społeczna (stowarzyszenia, fundacje), za pomocą (w każdy poniższym przypadku uznaje się zgłoszenie za przekazane w formie pisemnej):
1) poczty tradycyjnej w formie listownej na adres ministerstwa: Ministerstwo Funduszy i Polityki Regionalnej, ul. Wspólna 2/4, 00-26 Warszawa lub adres Instytucji Pośredniczącej: Narodowe Centrum Badań i Rozwoju, ul. Chmielna 69, 00-801 Warszawa,
2) skrzynki nadawczej e-puap Ministerstwa Funduszy i Polityki Regionalnej lub Narodowego Centrum Badań i Rozwoju.
Zobacz projekty unijne zrealizowane we WSZOP: