Konferencja Humanistyczne konteksty technopolu
W dniach 22-23 października 2010 r. odbyła się Konferencja Humanistyczne konteksty technopolu zorganizowana przez Katedrę Kulturoznawstwa i Filologii Wyższej Szkoły Zarządzania Ochroną Pracy w Katowicach.
Zmiany, jakie w świecie człowieka spowodowały narzędzia i nowe technologie mają wiele wymiarów, które od lat są rejestrowane i opisywane. Sformułowano już liczne diagnozy, skonstruowano sporo przekonujących modeli wpływu, wskazując szanse i zagrożenia, wynikające dla człowieka z uzależnień, jakie wyniknęły dla niego z tego nowego, nienaturalnego środowiska, które sam stworzył – cywilizacji. Pole rozważań wytycza tu przynajmniej kilka nazwisk: Michela Foucaulta, Marshalla McLuhana, Neila Postmana, Jeana Baudrillarda, Pierre’a de Rosnay i Zygmunta Baumana. Choć wskazane pole można uszczegóławiać, wydaje się, iż wszystkie dokonania w tym względzie dają się zamknąć i sprowadzić do dwóch, jakże celnych i aktualnych zdań, napisanych kiedyś przez Neila Postmana: „Nowa technologia nic nie dodaje ani niczego nie odejmuje. Nowa technologia wszystko zmienia” (N. Postman, Technopol. Triumf techniki nad kulturą).
Stawiając pytanie: czym dzisiaj jest to Postmanowskie „wszystko” i jakie są współczesne konsekwencje triumfu techniki nad kulturą, zorganizowaliśmy konferencję, której głównym celem było pogłębienie refleksji naukowej nad aktualnym stanem i cywilizacyjnymi skutkami dominacji narzędzi oraz rozważenie (także z punktu widzenia jej zwolenników) wyzwań, jakie z tegoż triumfu wynikają. Szczególną wagę przykładamy do zagadnień edukacji, przekazu wiedzy i analizy skutków upowszechnienia się metod technopolu w procesie kształcenia oraz zarządzania tym procesem.
Konferencja jest z założenia interdyscyplinarnym wielogłosem, prezentującym przemiany kulturowe wynikłe z szerzenia się idei „cyfry” i nowych technologii we współczesnym świecie. Dlatego zaproszenie skierowaliśmy również do przedstawicieli innych nauk oraz do specjalistów trudniących się zarządzaniem, marketingiem, reklamą, e-learningiem. Pośród obszarów badawczych, które znalazły się w polu rozważań konferencyjnych były m.in. takie zagadnienia, jak: społeczne role uczonych w supermarkecie edukacji, nauka i edukacja jako towar; etosy a technologie; holistyczne i enumeryczne systemy pojmowania świata; społeczeństwo ekspertów i konsumentów; nowe media a nowe światopoglądy.