Zajęcia dla szkół

Wyższa Szkoła Zarządzania Ochroną Pracy w Katowicach przez cały rok szkolny oferuje szeroką gamę zajęć dla szkół. Oferta obejmuje wykładywarsztaty, które mogą odbywać się w siedzibie szkoły lub w specjalistycznych laboratoriach WSZOP. Wszystkie zajęcia oferowane są bezpłatnie.

Ze względu na duże zainteresowanie ofertą obowiązują limity na szkołę – w ciągu jednego semestru każda szkoła może skorzystać z maksymalnie 3 zajęć. 

Level up!

zajęcia akademickie dla przyszłych maturzystów

W ramach programu proponujemy dwa rodzaje zajęć:

akademia w szkole

Akademia w szkole

Wykładowcy WSZOP prowadzą wykłady lub warsztaty w szkole

szkola w akademii

Szkoła w Akademii

Uczniowie przyjeżdżają na warsztaty w laboratoriach WSZOP 

Akademia w szkole

Zajęcia w ramach cyklu Akademia w szkole odbywają się w szkołach i trwają 1 lub 2 godziny lekcyjne. Lekcje prowadzone są przez wykładowców i pracowników WSZOP i obejmują szeroki zakres tematów z obszarów m.in. kryminalistyki, mediów, bezpieczeństwa na co dzień, logistyki czy kultury. W wykładach może brać udział więcej niż jedna klasa; warsztaty skierowane są do grup ok. 30-osobowych. 

Wybierz interesujący Cię temat zajęć z jednej z sześciu kategorii:

Oględziny zwłok i miejsca ich znalezienia

Czym są oględziny? W jaki sposób kryminalistycy badają i zabezpieczają miejsca zdarzenia oraz zwłoki? Co jest niezbędne przy próbie rekonstrukcji wydarzeń? Jak ustalić moment śmierci w oparciu o zmiany, jakie zachodzą w ciele człowieka po zgonie? Na te oraz wiele innych pytań poznają odpowiedź uczestnicy lekcji z dr. Szajną. Dodatkowo podczas zajęć zostanie wykorzystany specjalistyczny sprzęt z Laboratorium Kryminalistyki Wyższej Szkoły Zarządzania Ochroną Pracy w Katowicach.

Metody ujawniania i zabezpieczania śladów kryminalistycznych

Podczas zajęć prowadzący przybliży uczestnikom pojęcia takie jak: daktyloskopia, cheiloskopia, otoskopia, podoskopia, ale również przedstawi inne metody identyfikacji człowieka na podstawie charakterystycznych cech budowy skóry. Zajęcia są prowadzone w formie warsztatów z wykorzystaniem specjalistycznego sprzętu z Laboratorium Kryminalistyki Wyższej Szkoły Zarządzania Ochroną Pracy w Katowicach.

Skąd biorą się seryjni mordercy

Podczas zajęć prowadzący wyjaśni pojęcie zabójcy jednokrotnego i wielokrotnego. Zwróci szczególną uwagę na ich modus operandi (sposób działania) oraz typologię zabójców wielokrotnych (np. seryjni i masowi mordercy). Na podstawie przykładów prawdziwych przestępstw uczniowie poznają teorie na temat tego, skąd biorą się wielokrotni zabójcy.

Owady (nekrofagi) w służbie kryminalistyki – entomologia sądowa

Plujka burczało, trupnica padlinowa, padlinówka cesarska – te niepozorne owady o nietypowych nazwach mają ogromny wpływ na codzienną pracę techników kryminalistycznych. W ramach zajęć uczniowie poznają zagadnienia związane z entomologią sądową, czyli nauką wykorzystującą wiedzę o owadach dla różnorodnych potrzeb wymiaru sprawiedliwości.

Jak rozwiązuje się sprawy sprzed lat - działalność policjantów z tzw. Archiwum X 

W trakcie zajęć uczestnicy poznają historię powstania Zespołów ds. Niewykrytych Zabójstw, zakres ich obowiązków, sposób działania, strukturę oraz podstawy prawne funkcjonowania. Prowadząca zaprezentuje rzeczywiste sprawy zabójstw, w których bez udziału policjantów z tzw. Archiwum X nigdy nie doszłoby do przełomu.  

Co można odczytać ze śladów krwi na miejscu zbrodni

Podczas zajęć zostanie szczegółowo omówiony proces przeprowadzania oględzin w przypadku znalezienia plam krwawych na miejscu zdarzenia. Uczniowie zapoznają się z zasadami i metodami przeprowadzania oględzin oraz czynnościami, jakie należy podjąć w przypadku podejrzenia uprzedniego zacierania śladów. W trakcie zajęć szczególna uwaga zostanie zwrócona na analizę plam krwawych, których lokalizacja, rozmieszczenie względem siebie, wielkość i kształt mogą znacząco pomóc śledczym w rekonstrukcji przebiegu zdarzenia poprzez wnioskowanie m.in. na podstawie kąta czy wysokości ich padania.

Rośliny w walce z przestępczością

Jak botanika może pomóc rozwiązywać zagadki kryminalne? Podczas prelekcji uczniowie dowiedzą się jak tak niepozorne rzeczy jak pyłki kwiatów czy mikroskopijne glony mogą podpowiedzieć, kto był na miejscu zbrodni, gdzie porzucono zwłoki czy jak zginęła ofiara. Chociaż nie zawsze w pełni wykorzystany, potencjał botaniki w kryminalistyce jest ogromny. 

Czy praca z osobą przebywającą w jednostce penitencjarnej oznacza nawiązanie relacji wychowawczej z człowiekiem czy z przestępcą?

Tematyka zajęć nawiązuje do realizacji oddziaływań resocjalizacyjnych, prowadzonych wobec osób przebywających w jednostkach penitencjarnych, których skuteczność zależy m.in., od indywidualnego podejścia do procesu resocjalizacji ze strony kadry penitencjarnej czy też otwartości społeczeństwa na przyjęcie osoby, (często stygmatyzowanej) do swojego otoczenia. W trakcie zajęć uczniowie spróbują ustalić, czy jesteśmy na tyle otwarci, aby zaakceptować takiego człowieka w pełni, bez względu na jego przeszłość.

Deprywacyjny charakter izolacji więziennej wyzwaniem współczesnej resocjalizacji

Tematyka wykładów porusza konsekwencje pobytu w więzieniu, wynikające z wyrwania człowieka z dotychczasowej, dobrze mu znanej codzienności. Proponowane zajęcia poruszają również kwestię wyzwań, jakie stoją przed kadrą penitencjarną, która poprzez stosowanie różnego rodzaju form oddziaływań wychowawczych stara się wpłynąć na ograniczenie zjawiska deprywacji potrzeb oraz umożliwia skuteczny proces readaptacji społecznej.

dr Arkadiusz P. Szajna

Nauczyciel akademicki, doktor nauk prawnych, kierownik Laboratorium Badań Poligraficznych WSZOP, prawnik, kryminalistyk, kryminolog. Ekspert z zakresu psychofizjologicznych badań poligraficznych. Pełni funkcję członka Zarządu oraz Komitetu Prawnego Polskiego Towarzystwa Badań Poligraficznych (PTBP). Jest również autorem publikacji naukowych z zakresu kryminalistyki, kryminologii, prawa karnego oraz czynnym uczestnikiem konferencji naukowych o zasięgu ogólnopolskim i międzynarodowym.

Alicja Malinowska

Studentka studiów magisterskich na kierunku Bezpieczeństwo Wewnętrzne we WSZOP. Autorka artykułów i publikacji z zakresu kryminalistyki i kryminologii, jak również referatów przedstawianych na konferencjach naukowych. Przewodnicząca Koła Naukowego Kryminalistyki i Kryminologii oraz przewodnicząca Samorządu Studenckiego WSZOP. Zaangażowana w działalność Uczelni przy tworzeniu takich wydarzeń jak m.in.: Południe Grozy.

mgr Krystyna Sobecka

Filolog, nauczyciel angielskiego, specjalista ds. marketingu i wykładowca WSZOP. Pasjonatka kryminalistyki zarażająca entuzjazmem do technik wykorzystywanych przy rozwiązywaniu zagadek kryminalnych. Jej główne obszary zainteresowań to botanika w kryminalistyce, fenomen true crime czy zabójcy wielokrotni. Pomysłodawczyni i współtwórca takich wydarzeń jak Południe grozy we WSZOP czy Konkurs Studenccy Mistrzowie Kryminalistyki. 

mgr Dorota Wyląg

Podpułkownik Służby Więziennej w stanie spoczynku z 30-letnim stażem. Służbę rozpoczęła w Zakładzie Karnym w Wojkowicach. Następnie pełniła funkcje specjalisty w Okręgowym Inspektoracie Służby Więziennej, Dyrektora Zakładu Karnego w Zabrzu i Dyrektora Aresztu Śledczego w Bytomiu. Obecnie wykładowczyni WSZOP.

Wybrane aspekty obronności – misja żołnierz 

Półtoragodzinne zajęcia poruszają tematykę obronności oraz wyzwań, przed jakimi stoją współczesne siły zbrojne. W trakcie wykładów uczestnicy poznają nie tylko kluczowe zadania realizowane przez żołnierzy, ale również różnorodność misji wojskowych, w tym bojowych, w których prowadząca brała udział. Częścią zajęć będzie symulacja planowania operacji pod kryptonimem Cień. Dla uczniów jest to niepowtarzalna okazja, aby wcielić się w role oficerów dowództw i sztabów oraz sprawdzić wybrane umiejętności dowodzenia i kierowania.

Wybrane aspekty obronności – leadership w praktyce 

W ramach zajęć uczniowie poznają kluczowe zagadnienia związane z wybraną teorią i praktyką przywództwa. Dodatkowo uczestnicy będą mieli możliwość wzięcia udziału w grze szkoleniowej, która pozwoli im dowiedzieć się, czym jest przywództwo sytuacyjne, a także jak z niego korzystać w obliczu ciągle zmieniającego się otoczenia. Gra pozwala sprawdzić swoje umiejętności w praktyce, doświadczając podejmowania decyzji, inspirowania zespołu i reagowania na zmiany.

Taktyka przesłuchań - jak rozmawiać, aby się dowiedzieć

W trakcie zajęć uczniowie poznają różnorodne metody i techniki prowadzenia przesłuchań, skupiając się na skutecznych sposobach komunikacji. Prowadzący omówi również, jak rozpoznawać oznaki kłamstwa i prawdy, oraz przedstawi narzędzia wspomagające osiągnięcie wiarygodnych wyników. Odniesie się zarówno do filozoficznych podstaw przesłuchań, jak i nowoczesnych, zaawansowanych technik. Całość zajęć zostanie uzupełniona o prezentację multimedialną oraz film instruktażowy.

Państwo liberalne a socjalne - czy populizm penalny jest problemem we współczesnym demokratycznym państwie prawa

Prowadzący omówi kluczowe zagadnienia związane ze zjawiskiem populizmu penalnego, odnosząc się do kondycji współczesnej demokracji, mechanizmów władzy oraz roli i pozycji wyborcy w dzisiejszej demokracji liberalnej. Podpowie również, jak stać się świadomym i odpowiedzialnym obywatelem – wyborcą.

Poradnik zakładnika - jak zachować się w czasie napadu

Prowadzący przedstawi uczestnikom praktyczny poradnik dla osób, które stałyby się zakładnikami, omawiając, jak należy zachować się podczas napadu. Skupi się na tym, jak zwiększyć szanse na przeżycie oraz jak reagować w sytuacji ataku „aktywnego strzelca”. W trakcie zajęć zostaną omówione kluczowe zasady postępowania podczas operacji antyterrorystycznych, gdy podejmowane są działania mające na celu odbicie zakładników.

Budowa i działanie broni - jak posługiwać się bronią

Prowadzący wprowadzi uczestników w zagadnienia związane z budową i działaniem broni palnej, koncentrując się na konstrukcji i zasadach funkcjonowania pistoletu. Uczestnicy poznają mechanizmy stojące za jego działaniem oraz najważniejsze zasady bezpieczeństwa, które należy stosować podczas posługiwania się bronią. Program zajęć obejmuje również ćwiczenia praktyczne, w tym rozkładanie i składanie pistoletu, dzięki którym uczestnicy zdobędą praktyczne doświadczenie w obsłudze broni.

Agresja – jak sobie poradzić w sytuacji zagrożenia życia i zdrowia

Z agresją każdy z nas spotkał się zapewne już wielokrotnie. Mogło się zdarzyć, że sami byliśmy jej ofiarą i już po zadawaliśmy sobie pytania typu: Czy mogłem/am w jakiś sposób uniknąć agresji? Czy moje zachowanie było właściwe? Czy mogłem/am zrobić coś więcej lub inaczej? Innym, ale równie ważnym zagadnieniem jest co zrobić, gdy jesteśmy świadkami agresji i chcemy pomóc innej osobie bez narażania siebie na atak. Te właśnie problemy omawiane są przez wykładowcę, który oprócz identyfikacji zagrożeń wyjaśnia najważniejsze ich aspekty i wskazuje na konkretne rozwiązania.

płk rez. dr Izabela Wlizło

Absolwentka Wyższej Szkoły Oficerskiej Wojsk Lądowych im. Tadeusza Kościuszki na kierunku Dowodzenie Pododdziałami Zmechanizowanymi oraz Politechniki Wrocławskiej. Ukończyła studia doktoranckie na Wydziale Bezpieczeństwa Akademii Sztuki Wojennej. Pierwsza kobieta w Siłach Zbrojnych RP na stanowisku dowódcy batalionu i zastępcy dowódcy brygady. Nauczyciel akademicki WSZOP, certyfikowany trener biznesu Akademii SET oraz International Education Society.

dr Marcin Piątek

Doktor nauk humanistycznych w zakresie nauk o polityce, nauczyciel akademicki WSZOP oraz wieloletni praktyk – kontroler finansów publicznych, mienia komunalnego oraz zamówień publicznych w jednostkach samorządu terytorialnego. Obecnie kontroler w administracji rządowej.

mgr Henryk Gaweł

Emerytowany policjant z 20-letnim stażem, w tym 18 lat jako antyterrorysta. W latach 1991-2000 dowódca katowickiego oddziału antyterrorystycznego. W 2000-2004 dyrektor w polsko-niemieckiej firmie ochrony osób i mienia. Od 2004 do 2010 właściciel koncesjonowanej firmy ochrony JAZON’02, obecnie wykładowca WSZOP.

Perswazja i manipulacja w reklamie

Uczestnicy poznają kluczowe mechanizmy perswazji i manipulacji wykorzystywane w reklamach prasowych, radiowych i telewizyjnych. Dowiedzą się, jak manipulacja językowa,dźwiękowa oraz wizualna wpływa na odbiorców. Zajęcia obejmują zagadnienia takie jak: pytania retoryczne, ukryte założenia w dialogach, a także znaczenie szeptu, krzyku, kolorów czy czcionek. Całość zostanie uzupełniona o materiały multimedialne oraz przykłady audiowizualne.

Czy wiesz co robi z Tobą Internet?

Podczas zajęć uczestnicy dowiedzą się, jak Internet i technologie cyfrowe wpływają na życie codzienne oraz w jaki sposób kształtują ludzkie zachowania. Zajęcia pozwolą zrozumieć, jak ww. narzędzia wykorzystują mechanizmy psychologiczne i przetwarzają dane osobowe. Uczestnicy przeanalizują również, jak Internet wpływa na codzienne życie i sposób myślenia.

AI - sztuczna inteligencja - możliwości i zagrożenia

Uczestnicy zgłębią temat sztucznej inteligencji, poznając zarówno jej potencjał, jak i związane z nią zagrożenia. Zajęcia obejmują omówienie możliwości AI w różnych dziedzinach, ryzyka wynikającego z jej rozwoju, a także regulacji prawnych, które mają na celu kontrolowanie ww. technologii. Omówione zostaną także szanse, jakie AI stwarza dla nauki, biznesu i codziennego życia.

Incele, alfy i pick me – nie daj sobie wmówić, że jesteś gorszy

Zajęcia pokazują przykłady popularnych trendów w mediach społecznościowych, które mają negatywy wpływ na postrzeganie własnej wartości, zwłaszcza wśród młodych odbiorców. Przedstawione zostaną najpopularniejsze retoryki w social mediach, takie jak ideologia inceli (involuntary celibate – mężczyźni, którzy uważają, że kobiety odbierają im prawo do współżycia), apha male (pseudo coache uczący, jak przez dominujące zachowanie „zdobyć” kobietę) czy pick me (kobiety, które pokazują, że są „lepsze od innych dziewczyn” bo np. są posłusznymi gospodyniami domowymi).  Uczestnicy uczą się rozpoznawać techniki manipulacyjne stosowane przez twórców oraz wpływ algorytmów na zaburzony obraz rzeczywistości. 

Propaganda faszystowska i komunistyczna

Prowadzący przyjrzy się podobieństwom między propagandą faszystowską a komunistyczną, analizując ich mechanizmy oddziaływania oraz sposoby wpływania na społeczeństwo. Wskaże również, jak te formy kształtowały przekonania i działania w swoich czasach oraz jakie mają konsekwencje dla współczesności. Uczestnicy dowiedzą się, w jaki sposób propaganda wykorzystywała narzędzia komunikacji w różnych systemach politycznych, a także jakie ślady jej wpływu można dostrzec w dzisiejszym świecie.

Deepfake i fakenews - dlaczego są groźne i jak z nimi walczyć

Prowadzący wyjaśni, jakie zagrożenia wynikają z użycia technologii deepfake i rozprzestrzeniania fałszywych informacji. Przybliży również mechanizmy działania ww. zjawisk, które mogą podważać zaufanie do wiarygodnych źródeł i wpływać na społeczeństwo. Uczestnicy zajęć dowiedzą się, jak identyfikować manipulacje oraz jak skutecznie walczyć z dezinformacją, przy wykorzystaniu dostępnych narzędzi i strategii.

Jak przygotować się do występu przed kamerą – czyli kilka praktycznych wskazówek jak mówić, wyglądać i czego unikać

Podczas zajęć uczestnicy dowiedzą się, jak przygotować się do wystąpienia przed kamerą – od wyboru odpowiedniego stroju, poprzez postawę, gestykulację aż po techniki budowania skutecznej wypowiedzi. Na podstawie praktycznych przykładów prowadzący pokaże, czego unikać, aby wypaść profesjonalnie. Dodatkowo uczniowie będą mieli okazję spróbować swoich sił, nagrywając krótkie, 30-sekundowe wystąpienie na wybrany temat. Na zakończenie odbędzie się wspólna analiza nagrań, która pozwoli na omówienie mocnych stron oraz wskazanie obszarów, wymagających poprawy.

Jak zrobić dobre zdjęcie lub jak nagrać krótki film

Prowadzący przedstawi podstawowe zasady fotografii, dzięki którym zdjęcie ma w sobie coś wyjątkowego. Uczestnicy nauczą się, jak w prosty sposób realizować krótkie nagrania wideo zgodnie z zasadami, które sprawią, że film wzbudzi zainteresowanie odbiorców. Poznają również tajniki oświetlenia i nagrań audio. Uzupełnieniem zajęć są ćwiczenia praktyczne z wykorzystaniem aparatu fotograficznego lub kamery filmowej, a także światła i mikrofonów.

Czy w życiu warto być uczciwym - refleksja o przyzwoitości i prawdomówności w czasach współczesnych

Prowadzący przedstawi problemy i dylematy współczesnego człowieka, szczególnie młodego pokolenia, w obliczu znaczących przemian moralnych i społecznych. Omówi, jak odnaleźć się w obecnej rzeczywistości, jakie rodzi ona szanse oraz zagrożenia. Uczestnicy spróbują znaleźć odpowiedzi na pytania: czy to, z czym obecnie mierzy się świat, stanowi trwałą zmianę czy jedynie chwilowy kryzys, jak zachować uczciwość i moralność oraz czy mamy do czynienia z postmodernizmem, czy jedynie z przejściowym etapem.

Informacja i dezinformacja - jak radzić sobie w świecie postprawdy

Tematyka zajęć skupia się wokół roli informacji i jej kluczowych elementach, a także sposobach analizowania danych. Prowadzący wskaże, na co zwracać uwagę podczas analizy wywiadowczej i kryminalistycznej, przedstawiając praktyczne metody. Całość zostanie oparta na zadaniach logicznych, które ukażą siłę logicznego myślenia. Uzupełnieniem warsztatów będzie również wiedza teoretyczna z zakresu infologii i socjologii.

Mój hajmat, moja sprawa - warsztaty lokalnego zaangażowania

Zajęcia mają na celu aktywizację młodzieży i promowanie patriotyzmu jako postawy zaangażowania w lokalnej społeczności. Podczas warsztatów uczniowie starają się znaleźć rozwiązania na problemy, które zauważają w swoim mieście. Uczą się, jak zgłaszać sprawy do lokalnych władz i jak pisać wnioski np. do budżetu obywatelskiego. 

dr Barbara Wolek-Kocur

Doktor nauk humanistycznych, medioznawca, kulturoznawca, socjolog, wykładowca WSZOP. Specjalistka z zakresu komunikacji, reklamy i public relations. Wykłada zagadnienia związane ze współczesną kulturą audiowizualną, multimedialną oraz komunikacją kulturową. Współpracuje ze śląskimi i małopolskimi instytucjami kulturalno-oświatowymi na rzecz edukacji medialnej młodzieży.

dr Jacek Skorus

Doktor nauk humanistycznych, rzecznik prasowy oraz nauczyciel akademicki WSZOP specjalizujący się w komunikacji perswazyjnej. Absolwent nauk politycznych na Wydziale Nauk Społecznych, a także Wydziału Radia i Telewizji Uniwersytetu Śląskiego. Przez 35 lat pracował w Telewizji Polskiej S.A. jako reporter, wydawca, a także jako producent i szef redakcji informacji.

mgr Kamil Niesłony

Reżyser, operator, montażysta filmów dokumentalnych, nauczyciel akademicki WSZOP. Absolwent sztuki na Wydziale Radia i Telewizji Uniwersytetu Śląskiego w Katowicach na kierunku Organizacja Produkcji Filmowej i Telewizyjnej. Związany z Telewizją Polską jako dziennikarz i operator. W ramach Studia Audiowizualnego produkuje serwisy informacyjne, spoty reklamowe, filmy animowane, ucząc studentów pracy w telewizji i przy filmie.

dr Marcin Piątek

Doktor nauk humanistycznych w zakresie nauk o polityce, nauczyciel akademicki WSZOP oraz wieloletni praktyk – kontroler finansów publicznych, mienia komunalnego oraz zamówień publicznych w jednostkach samorządu terytorialnego. Obecnie kontroler w administracji rządowej.

Komunikacja oparta na wzajemnym zaufaniu jako istotne narzędzie menadżera XXI wieku

Prowadzący ukaże uczestnikom znaczenie komunikacji jako niezbędnego narzędzia w pracy menadżera. Podkreśli także znaczenie osobowości w całym procesie i przedstawi przyczyny nieefektywnej komunikacji. Uczestnicy będą mieli możliwość porównania swoich doświadczeń w kontekście interpretacji, oraz różnic w postrzeganiu stanu faktycznego przez poszczególne osoby. Zajęcia zostaną uzupełnione o ćwiczenia inspirowane teorią Alberta Einsteina.

Jak uchronić się przed wypadkiem?

Podczas wykładu przedstawiona zostanie piramida wypadkowości Heinricha. Uczniowie spróbują odpowiedzieć na pytanie: dlaczego ludzie mają tendencję do podejmowania zachowań ryzykownych. Będą również mogli zobaczyć i przeanalizować wybrane zachowania i zdarzenia, które doprowadziły do różnych wypadków.

Czym jest ryzyko?

Zajęcia wyjaśniają dlaczego kultura bezpieczeństwa jest tak ważna. Multimedialne ćwiczenia, w których wezmą udział uczestnicy zajęć będą polegać na szukaniu zagrożeń i ocenie ryzyka.

Jak nie stracić głowy (dosłownie)?

Podczas zajęć prowadzący zaprezentuje najnowsze rozwiązania technologiczne chroniące życie i zdrowie osób wykonujących niebezpieczne zawody. Poza omówieniem zagrożeń, które czyhają na pracowników w zakładach przemysłowych, przedstawi również najczęstsze zagrożenia, z którymi mamy do czynienia w życiu codziennym (hałas, pyły, czad), oraz jak się przed nimi zabezpieczać.

Jak rozpoznać trujące rośliny i jadowite zwierzęta

Wykład z prezentację multimedialną, pozwalający na poznanie wyglądu i właściwości roślin trujących oraz zwierząt jadowitych, występujących obecnie w naszym kraju lub których pojawienie się spodziewane jest w niedalekiej przyszłości, jako efekt ocieplania się klimatu. Podczas zajęć uczestnicy zdobędą wiedzę, która pozwoli uchronić się przed przypadkowymi zatruciami, stwarzającymi zagrożenie dla zdrowiu oraz życia.

Pamiętaj o elektryczności statycznej czyli jak nie zginąć na stacji benzynowej

Zajęcia wprowadzą uczniów w podstawowe zasady powstawania ładunków elektrostatycznych i ich oddziaływań. Uczniowie dowiedzą się, jak codzienne zjawiska, takie jak iskrzenie przy dotykaniu metalowych przedmiotów czy elektryzowanie się ubrań, są efektem gromadzenia się ładunków. Omówione zostaną również potencjalne zagrożenia, np. ryzyko wybuchu w miejscach z łatwopalnymi oparami lub uszkodzenia sprzętu elektronicznego.

Udzielanie pierwszej pomocy

Zajęcia z ratownikiem medycznym z wieloletnim doświadczeniem umożliwiają przećwiczenie najważniejszych technik udzielania pierwszej pomocy. Uczniowie dowiedzą się jak przeprowadzać resuscytację krążeniowo-oddechową, opatrywać rany czy korzystać z defibrylatora AED. 

Jak żyć zdrowo i nie zwariować

Zajęcia uczą, jak odnaleźć zdrową równowagę w sferze fizycznej i psychicznej. Przedstawiają, jak wprowadzać w życie zdrowe nawyki żywieniowe, aktywność fizyczną i dbałość o zdrowie psychiczne. Uczniowie poznają prawdy i mity na temat zdrowego trybu życia. Dowiedzą się, jak zbilansowana dieta i ćwiczenia wpływają na ogólne samopoczucie, pewność siebie i zdolności kognitywne. Prowadzący przestrzega również przed popadaniem w skrajności i pokazuje jak rozpoznać objawy zaburzeń związanych z postrzeganiem swojego ciała. 

Szaleju się najedli – odczyniamy stygmatyzację zdrowia psychicznego

Prelekcja przedstawia krzywdzące stereotypy na temat osób w kryzysie zdrowia psychicznego, z jakimi możemy spotkać się w tekstach kultury oraz w codziennych interakcjach. Uczniowie poznają przykłady dobrej, realistycznej reprezentacji osób z chorobami i zaburzeniami psychicznymi. Zajęcia promują empatię i sposoby na rzeczywiste okazanie wsparcia. 

mgr Jacek Pagieła

Nauczyciel akademicki WSZOP, kierownik studiów podyplomowych „BHP i systemy zarządzania bezpieczeństwem”, doktorant Politechniki Śląskiej. Jego główny obszar zainteresowań naukowych to prawna ochrona pracy, kultura bezpieczeństwa, postępowanie powypadkowe, a także patologia życia społecznego.

dr inż. Rafał Wiśniowski

Specjalista bezpieczeństwa i higieny pracy, wykładowca i absolwent WSZOP. Karierę rozpoczął na kopalni: najpierw pracując fizycznie, potem przechodząc do dozoru, a następnie do służb BHP. Obronił pracę doktorską w Głównym Instytucie Górnictwa na temat ograniczenia narażenia na hałas pracowników kopalni.

dr inż. Andrzej Paukszto

Doktor nauk biologicznych, toksykolog, ekolog, leśnik, nauczyciel akademicki WSZOP. Jego działalność naukowo – dydaktyczna obejmuje badania wpływu emisji komunikacyjnej, niskiej oraz przemysłowej na zanieczyszczenie powietrza atmosferycznego oraz oceny narażenia na czynniki szkodliwe dla zdrowia w środowisku pracy.

dr inż Przemysław Kędzierski

Ekspert elektryczności statycznej, adiunkt w Głównym Instytucie Górnictwa – Państwowy Instytut Badawczy, wykładowca WSZOP. Absolwent Politechniki Śląskiej. Członek zarządu oddziału Zagłębia Węglowego Stowarzyszenia Elektryków Polskich i ekspert Międzynarodowej Komisji Elektrotechnicznej. 

mgr Przemysław Guzior

Ekspert ratownictwa medycznego z wieloletnim doświadczeniem. Pracuje jako ratownik medyczny w Wojewódzkim Pogotowiu Ratunkowym w Katowicach, na izbie przyjęć w szpitalach i jako dyspozytor medyczny dysponujący zespołami ratownictwa medycznego na całym Śląsku. Z zaangażowaniem prowadzi szkolenia z pierwszej pomocy.

W rytmie logistyki. Logistyka tras koncertowych

Zajęcia przybliżą uczniom, jak wygląda organizacja dużych wydarzeń muzycznych „od kuchni”. Uczestnicy poznają, jak planuje się transport sprzętu, harmonogramy przejazdów, noclegi oraz współpracę z lokalnymi ekipami technicznymi. Omówione zostaną także wyzwania związane z koordynacją wielu elementów w różnych miastach i krajach. Zajęcia pokażą, jak logistyka wpływa na sukces trasy koncertowej i jak wygląda praca ludzi stojących za kulisami.

Jak nie utonąć w morzu problemów - warsztaty logistyczne

Warsztaty wprowadzą uczniów w metody analizy problemów i identyfikacji ich przyczyn. Uczestnicy nauczą się tworzyć tzw. diagram rybiej ości, aby rozwiązywać typowe wyzwania logistyczne, takie jak opóźnienia dostaw czy błędy w komunikacji. Pracując w grupach, uczniowie zastosują narzędzie w praktyce, analizując przykładowy przypadek z branży logistycznej. Zajęcia rozwijają umiejętność logicznego myślenia, pracy zespołowej i szukania skutecznych rozwiązań.

dr Edyta Klosa-Komańda

Kierownik kierunku Logistyka, specjalizującą się w logistyce i zarządzaniu łańcuchem dostaw. Posiada wieloletnie doświadczenie akademickie, wykładała na uczelniach w Polsce i za granicą. Jest autorką licznych publikacji naukowych oraz prowadzi szkolenia zawodowe z zakresu logistyki. Angażuje się w międzynarodową wymianę akademicką, uczestnicząc w programach Erasmus+ oraz projektach badawczych.

Jak tłumaczyć piosenki

Jak wygląda codzienna praca tłumacza? Czy utwory takie jak „Let It Go” i „Mam tę moc” są w rzeczywistości tymi samymi piosenkami? W ramach warsztatów uczniowie zapoznają się z podstawami technik tłumaczeniowych, ze szczególnym uwzględnieniem tłumaczenia poezji i piosenek. Wspólnie przeanalizują tłumaczenia utworów filmowych i gospelowych. Oprócz tego uczniowie będą mieli możliwość spróbowania swoich sił w roli tłumacza, opracowując własne wersje tłumaczeń piosenek. Lekcja może zostać przeprowadzona zarówno w języku polskim, jak i angielskim.

Ruch Praw Obywatelskich

Zajęcia przybliżają zagadnienia z historii Afroamerykanów – od niewolnictwa, przez walkę o równouprawnienie, aż po czasy współczesne. Oprócz przedstawienia najważniejszych elementów historii Afroamerykanów i Ruchu Praw Obywatelskich, lekcja ma na celu pokazanie kontekstu historycznego, z którego wynikają wciąż obecne napięcia i dyskryminacja na tle rasowym w Stanach Zjednoczonych. Uczestnicy dowiedzą się m.in., kim była Rosa Parks i jak zmieniła świat, jadąc autobusem, czy też jaki sen miał Martin Luther King. Uzupełnieniem prezentacji jest interaktywny quiz, sprawdzający znajomość kultury afroamerykańskiej. Zajęcia mogą być przeprowadzone zarówno w języku polskim, jak i angielskim.

Jak pisać, żeby dotarło

Przy współczesnym natłoku treści, jakie do nas trafiają każdego dnia przez nasze smartfony sposób, w jaki czytamy teksty zmienił się diametralnie. Podczas zajęć uczniowie dowiedzą się, jak wygląda praca copywritera i jak tworzy się współczesne teksty użytkowe, od reklam, przez posty na media społecznościowe po artykuły na blogi. Dzięki praktycznym warsztatom przećwiczą umiejętności klarownego pisania, projektowania tekstów i dostosowywania stylu do publiczności. Zajęcia mogą być przeprowadzone zarówno w języku polskim, jak i angielskim.

mgr Krystyna Sobecka

Filolog, nauczyciel angielskiego, specjalista ds. marketingu i wykładowca WSZOP. Absolwentka Filologii Angielskiej Uniwersytetu Śląskiego. Od ponad 10 lat związana z muzyką gospel poprzez śpiew w chórze Gospel Sound, organizację Katowickich Warsztatów Gospel i prowadzenie warsztatów Gospel Roots. Pasjonatka kultury afroamerykańskiej i analizy dawnych i współczesnych zjawisk kulturowych w sztuce i społeczeństwach. We WSZOP zajmuje się marketingiem i organizacją wydarzeń, m.in. Dnia Kultury Krajów Anglojęzycznych.

dr Arkadiusz P. Szajna

Kierownik Laboratorium Badań Poligraficznych WSZOP, prawnik, kryminalistyk, kryminolog

mgr Krystyna Sobecka

Filolog, nauczyciel angielskiego
i specjalista ds. marketingu

płk rez. dr Izabela Wlizło

Pierwsza kobieta w Siłach Zbrojnych RP na stanowisku dowódcy batalionu

mgr Kamil Niesłony

Reżyser, operator, montażysta filmów dokumentalnych

wykladowca ciekawe lekcje

dr Marcin Piątek

Doktor nauk humanistycznych w zakresie nauk o polityce i kontroler w administracji rządowej

ppłk w st. spocz. mgr Dorota Wyląg

Była dyrektor Zakładu Karnego w Zabrzu

alicja malinowska ciekawe lekcje

Alicja Malinowska

Studentka studiów magisterskich na kierunku Bezpieczeństwo Wewnętrzne we WSZOP

gawel ciekawe lekcje

mgr Henryk Gaweł

Były dowódca katowickiego oddziału antyterrorystycznego

wolek kocur ciekawe lekcje

dr Barbara Wolek-Kocur

Specjalistka z zakresu komunikacji, reklamy i public relations

skorus ciekawe lekcje

dr Jacek Skorus

Doktor nauk humanistycznych specjalizujący się w komunikacji perswazyjnej

pagiela ciekawe lekcje

mgr Jacek Pagieła

Kierownik studiów podyplomowych „BHP i systemy zarządzania bezpieczeństwem”

kierownik metrologii andrzej paukszto

dr inż. Andrzej Paukszto

Doktor nauk biologicznych, toksykolog, ekolog

ciekawe lekcje agresja

Agresja

Jak sobie poradzić w sytuacji zagrożenia życia i zdrowia

katamay ciekawe lekcje

dr Rafał Katamay

Doktor nauk humanistycznych, filozof, nauczyciel akademicki WSZOP

msiolek ciekawe lekcje

dr hab. prof WSZOP Andrzej Misiołek

Chemik zajmujący się ochroną środowiska, bezpieczeństwem ekologicznym i ekofilozofią

Szkoła w akademii

W ramach Szkoły w akademii organizowane są interaktywne warsztaty i wykłady w specjalistycznych laboratoriach Uczelni. W zajęciach mogą uczestniczyć grupy ok. 30-osobowe, które na czas warsztatów są dzielone na dwie podgrupy. Każda z podgrup bierze udział w dwóch warsztatach. 

W zależności od tematyki, akademie odbywają się w jednym z trzech budynków WSZOP:

  • Zajęcia z pakietu kryminalistyka odbywają się w budynku przy ul. Dudy-Gracza 6 
  • Zajęcia z pakietów inżynieria produkcjienergetyka odbywają się w budynku przy ul. Ścigały 9 (Park Bogucicki zaraz obok Muzeum Śląskiego)
akademia bezpieczenstwa

Pakiet kryminalistyka

warsztaty w Laboratoriach Kryminalistyki i Badań Poligraficznych

akademia mlodego inzyniera

Pakiet inżynieria produkcji

warsztaty w Laboratoriach Automatyki i Robotyki, Zagrożeń Fizycznych i Mechanicznych

pakiet energetyka

Pakiet energetyka

warsztaty w Laboratoriach Elektrotechniki i Energetyki

Kierunek kariera

W ramach programu wykładowcy i pracownicy WSZOP organizują zajęcia w szkołach, które koncentrują się na świadomym planowaniu przyszłości, wyborze kierunku studiów oraz kształtowaniu indywidualnej ścieżki kariery. Dzięki inspirującym prelekcjom i praktycznym wskazówkom, uczniowie zyskują wsparcie w podejmowaniu decyzji dotyczących dalszej edukacji i zawodowych celów.

Szkoła, matura i co dalej?

Zajęcia w formie dyskusji skłaniają uczniów do refleksji nad kluczowymi pytaniami: co definiuje szczęście, jak odnaleźć własną drogę życiową i jaki zawód najlepiej odpowiada ich predyspozycjom. Uczestnicy uczą się rozpoznawać swoje priorytety oraz odkrywać mocne strony. Poznają wartość nieustannego samodoskonalenia i edukacji przez całe życie, a także doceniają mniej oczywiste korzyści płynące ze studiów.

Jak nie zabić ludzi Power Pointem

Jak skutecznie się zaprezentować i zdobyć uwagę słuchaczy? W trakcie zajęć uczniowie dowiedzą się, jak przygotować się do różnych rodzajów wystąpień, zarówno tych mniej, jak i bardziej publicznych. Poznają techniki tworzenia prezentacji multimedialnych, które wspierają zrozumienie, zamiast go utrudniać. Zajęcia obejmują również techniki oratorskie, które pomagają utrzymać uwagę słuchaczy i skutecznie przekonywać do swoich racji. Dodatkowo uczniowie odkryją, jak odpowiedni ubiór i mowa ciała mogą wspierać lub przeszkadzać w trakcie przemówień i spotkań.

Rynek pracy dla bystrzaków

Wszystko co powinieneś wiedzieć o prawie pracy zanim trafisz na rynek pracy. Jakie są rodzaje umów? Co to jest B2B i czy jest lepsze czy gorsze od umowy o pracę? Jakie prawa i obowiązki daje mi kodeks pracy? Jak rozlicza się PIT? Ile dni urlopu mi przysługuje? Czym są związki zawodowe? Jak zazwyczaj wygląda proces rekrutacji? Jak wystrzegać się Januszexów?

Co musisz wiedzieć, zanim założysz firmę

Nie chce Ci się harować od 8 do 16 więc założysz własną firmę? „Bycie na swoim” wydaje się być świetną alternatywą dla etatu, dającą więcej wolności i przynoszącą większe pieniądze. Realia prowadzenia własnej firmy w Polsce jednak nie są takie różowe. Prowadząca pokazuje, jak naprawdę wygląda codzienność właścicieli firm i z jakimi wyzwaniami muszą się zmagać. 

Prowadząca:
mgr Krystyna Sobecka
Filolog, nauczyciel angielskiego i specjalista ds. marketingu. Absolwentka Filologii Angielskiej Uniwersytetu Śląskiego. We WSZOP zajmuje się marketingiem i organizacją wydarzeń m.in. Dnia Kultury Krajów Anglojęzycznych oraz współtworzy Akademickie Biuro Karier.

 

Praca w marketingu internetowym. Prawdy i mity pracy w social mediach i nie tylko

Zajęcia przybliżą uczestnikom rzeczywistość pracy w marketingu internetowym, w tym w mediach społecznościowych. Omówione zostaną zarówno fakty, jak i mity związane z tą branżą oraz ogólne blaski i cienie prowadzenia własnej firmy. Spotkanie poprowadzi właścicielka agencji social media. W programie zajęć przewidziana jest prezentacja oraz sesja pytań i odpowiedzi (Q&A).

Prowadząca:
dr Barbara Wolek Kocur

Doktor nauk humanistycznych, medioznawca, kulturoznawca, socjolog, wykładowca WSZOP. Specjalistka z zakresu komunikacji, reklamy i public relations. Właścicielka agencji marketingowej Kopalnia Komunikacji.

 

Co mogę ze sobą zrobić?

Tematyka zajęć obejmuje filozoficzne uwagi w kontekście dylematów związanych w życiowymi wyborami. Uczniowie będą mogli wspólnie zastanowić się nad ostatecznymi celami, do których może dążyć każdy człowiek. Prowadzący położy szczególny nacisk na znaczenie takich decyzji jak wybór ścieżki zawodowej po ukończeniu szkoły średniej czy kwestię wolnej woli. Dodatkowo omówi przeszkody i metody wykorzystywane w procesie podejmowania decyzji.

Prowadzący:
dr Rafał Katamay
Doktor nauk humanistycznych, filozof, nauczyciel akademicki WSZOP. Zajmuje się w szczególności filozofią starożytną i metafizyką. Organizator Akademii Platońskiej, redaktor portalu wistocierzeczy.pl.

Zapisy

Aby zapisać grupę na zajęcia można skontaktować się z nami mailowo lub telefonicznie.

Kontakt

@: szkoly@wszop.edu.pl
T: 501 624 206

Koordynator współpracy ze szkołami

Krystyna Sobecka
zastępca kierownika Działu Promocji, Rekrutacji i ABK

akademia bezpieczenstwa

Pakiet kryminalistyka

Zajęcia technikami badań kryminalistycznych i adresowane są głównie do maturzystów.

Warsztaty odbywają się w podziale na grupy (max. 15 osób w jednej grupie). Jedne warsztaty trwają 45 minut. W ramach jednego spotkania każda grupa bierze udział w dwóch warsztatach.

Zajęcia odbywają się w Laboratoriach Kryminalistyki WSZOP w budynku przy ul. Dudy-Gracza 6 w Katowicach.

Daktyloskopia

Podczas praktycznych warsztatów uczniowie uczą się ujawniać i zabezpieczać ślady daktyloskopijne z wykorzystaniem profesjonalnego sprzętu kryminalistycznego. Poznają różne dziedziny dermatoskopii i metody identyfikacji człowieka na podstawie charakterystycznych cech budowy skóry. Uczą się również rozpoznawać podstawowe wzory linii papilarnych.

Poligraf (wariograf) = wykrywacz kłamstw?

Badanie poligraficzne to metoda polegająca na wzbudzeniu, rejestracji i interpretacji reakcji fizjologicznych organizmu danej osoby w odpowiedzi na zadane jej pytania. Podczas zajęć zostaną przedstawione informacje dotyczące badania i metodyki jego prowadzenia. Młodzież pozna również odpowiedzi na pytania nurtujące wiele osób: „Czy istnieje wykrywacz kłamstw?”, „Czy da się oszukać poligraf?”. Podczas warsztatów zostanie wykorzystany specjalistyczny sprzęt z Laboratorium Badań Poligraficznych WSZOP.

Oględziny zewnętrzne zwłok

Zajęcia odbywają się w specjalnej pracowni do symulacji oględzin miejsca zdarzenia. Uczniowie dowiadują się, jakie czynności przeprowadzają technicy kryminalistyki na miejscu zbrodni, ze szczególnym uwzględnieniem oględzin zewnętrznych zwłok. Poznają również specjalistyczny sprzęt kryminalistyczny, który można znaleźć w walizce do oględzin zewnętrznych zwłok oraz jego zastosowanie.

Zawsze zostawia się ślad – ujawnianie i zabezpieczanie śladów kryminalistycznych

Uczniowie dowiadują się, po czym można zidentyfikować człowieka i dowieść, że dana osoba była na miejscu zdarzenia. Poznają również techniki ujawniania i zabezpieczania różnego rodzaju śladów m.in. śladów dermatoskopijnych, traseologicznych, biologicznych czy mikrośladów.

wykladowcy do formularza

dr Arkadiusz P. Szajna

Nauczyciel akademicki, doktor nauk prawnych, kierownik Laboratorium Badań Poligraficznych WSZOP, prawnik, kryminalistyk, kryminolog. Ekspert z zakresu psychofizjologicznych badań poligraficznych. Pełni funkcję członka Zarządu oraz Komitetu Prawnego Polskiego Towarzystwa Badań Poligraficznych (PTBP). Jest również autorem publikacji naukowych z zakresu kryminalistyki, kryminologii, prawa karnego oraz czynnym uczestnikiem konferencji naukowych o zasięgu ogólnopolskim i międzynarodowym.

Ciekawe lekcje

Oględziny zwłok i miejsca ich znalezienia

Czym są oględziny? W jaki sposób kryminalistycy badają i zabezpieczają miejsca zdarzenia oraz zwłoki? Co jest niezbędne przy próbie rekonstrukcji wydarzeń? Jak ustalić moment śmierci w oparciu o zmiany, jakie zachodzą w ciele człowieka po zgonie? Na te oraz wiele innych pytań poznają odpowiedź uczestnicy lekcji z dr. Szajną. Dodatkowo podczas zajęć zostanie wykorzystany specjalistyczny sprzęt z Laboratorium Kryminalistyki Wyższej Szkoły Zarządzania Ochroną Pracy w Katowicach.

Owady (nekrofagi) w służbie kryminalistyki – entomologia sądowa

Plujka burczało, trupnica padlinowa, padlinówka cesarska – te niepozorne owady o nietypowych nazwach mają ogromny wpływ na codzienną pracę techników kryminalistycznych. W ramach zajęć uczniowie poznają zagadnienia związane z entomologią sądową, czyli nauką wykorzystującą wiedzę o owadach dla różnorodnych potrzeb wymiaru sprawiedliwości.

Metody ujawniania i zabezpieczania śladów kryminalistycznych

Podczas zajęć prowadzący przybliży uczestnikom pojęcia takie jak: daktyloskopia, cheiloskopia, otoskopia, podoskopia, ale również przedstawi inne metody identyfikacji człowieka na podstawie charakterystycznych cech budowy skóry. Zajęcia są prowadzone w formie warsztatów z wykorzystaniem specjalistycznego sprzętu z Laboratorium Kryminalistyki Wyższej Szkoły Zarządzania Ochroną Pracy w Katowicach.

Na tropie sprawcy przestępstwa – rozwiązywanie kazusów z prawa karnego

Zaproponowane zajęcia mają charakter warsztatowy i są wprowadzeniem do problematyki przeprowadzania interpretacji wybranych przepisów prawa karnego. Podczas warsztatów uczniowie będą analizować sprawy z zakresu prawa karnego, m.in. spróbują ustalić, kto jest sprawcą zabójstwa. Zajęcia pozwolą uczestnikom nie tylko wykorzystać w praktyce zdobytą wcześniej wiedzę teoretyczną, ale również wykazać się kreatywnością.

Zabójca jednokrotny i wielokrotny

Podczas zajęć prowadzący wyjaśni pojęcie zabójcy jednokrotnego i wielokrotnego. Zwróci szczególną uwagę na ich modus operandi (sposób działania) oraz typologię zabójców wielokrotnych (np. seryjni i masowi mordercy). Na podstawie przykładów prawdziwych przestępstw uczniowie poznają teorie na temat tego, skąd biorą się wielokrotni zabójcy.

Wystawy plastynatów ludzkich zwłok – współczesna wersja lekcji anatomii doktora Tulpa czy przestępstwo?

W ramach zajęć prowadzący omówi proces plastynacji zwłok, przeprowadzany m.in. na potrzeby takich wystaw jak Body Worlds, przedstawiających eksponaty stworzone z ludzkich zwłok, oraz przybliży ich historię. Następnie studium przypadku ww. wystaw zostanie poddane analizie sprawdzającej, czy według polskiego Kodeksu karnego można uznać je za niezgodne z prawem.

DSC_08452

mgr Krystyna Sobecka

Filolog, nauczyciel angielskiego, specjalista ds. marketingu i wykładowca WSZOP. Absolwentka Filologii Angielskiej Uniwersytetu Śląskiego. Od ponad 10 lat związana z muzyką gospel poprzez śpiew w chórze Gospel Sound, organizację Katowickich Warsztatów Gospel i prowadzenie warsztatów Gospel Roots. Pasjonatka kultury afroamerykańskiej i analizy dawnych i współczesnych zjawisk kulturowych w sztuce i społeczeństwach. We WSZOP zajmuje się marketingiem i organizacją wydarzeń, m.in. Dnia Kultury Krajów Anglojęzycznych.

Ciekawe lekcje

Jak tłumaczyć piosenki

Jak wygląda codzienna praca tłumacza? Czy utwory takie jak „Let It Go” i „Mam tę moc” są w rzeczywistości tymi samymi piosenkami? W ramach warsztatów uczniowie zapoznają się z podstawami technik tłumaczeniowych, ze szczególnym uwzględnieniem tłumaczenia poezji i piosenek. Wspólnie przeanalizują tłumaczenia utworów filmowych i gospelowych. Oprócz tego uczniowie będą mieli możliwość spróbowania swoich sił w roli tłumacza, opracowując własne wersje tłumaczeń piosenek. Lekcja może zostać przeprowadzona zarówno w języku polskim, jak i angielskim.

Ruch Praw Obywatelskich

Zajęcia przybliżają zagadnienia z historii Afroamerykanów – od niewolnictwa, przez walkę o równouprawnienie, aż po czasy współczesne. Oprócz przedstawienia najważniejszych elementów historii Afroamerykanów i Ruchu Praw Obywatelskich, lekcja ma na celu pokazanie kontekstu historycznego, z którego wynikają wciąż obecne napięcia i dyskryminacja na tle rasowym w Stanach Zjednoczonych. Uczestnicy dowiedzą się m.in., kim była Rosa Parks i jak zmieniła świat, jadąc autobusem, czy też jaki sen miał Martin Luther King. Uzupełnieniem prezentacji jest interaktywny quiz, sprawdzający znajomość kultury afroamerykańskiej. Zajęcia mogą być przeprowadzone zarówno w języku polskim, jak i angielskim.

Szaleju się najedli – obraz chorób i zaburzeń psychicznych w sztuce

Podczas zajęć zostanie ukazana historia obrazu osób z chorobami i zaburzeniami psychicznymi w literaturze, malarstwie i filmie, od średniowiecza po współczesność. Prowadząca przedstawi zarówno stereotypy i uprzedzenia zakorzenione w naszej kulturze, jak i przykłady pozytywnej reprezentacji. Na koniec uczniowie poznają przykłady realistycznego przedstawienia przeżyć i odczuć osób zmagających się np. z depresją.

Projekt bez nazwy

płk rez. dr Izabela Wlizło

Absolwentka Wyższej Szkoły Oficerskiej Wojsk Lądowych im. Tadeusza Kościuszki na kierunku Dowodzenie Pododdziałami Zmechanizowanymi oraz Politechniki Wrocławskiej. Ukończyła studia doktoranckie na Wydziale Bezpieczeństwa Akademii Sztuki Wojennej. Pierwsza kobieta w Siłach Zbrojnych RP na stanowisku dowódcy batalionu i zastępcy dowódcy brygady. Nauczyciel akademicki WSZOP, certyfikowany trener biznesu Akademii SET oraz International Education Society.

Ciekawe lekcje

Zajęcia trwają 2 godziny lekcyjne i są przeznaczone dla jednej klasy (ok. 30 osób).

Wybrane aspekty obronności – misja żołnierz 

Półtoragodzinne zajęcia poruszają tematykę obronności oraz wyzwań, przed jakimi stoją współczesne siły zbrojne. W trakcie wykładów uczestnicy poznają nie tylko kluczowe zadania realizowane przez żołnierzy, ale również różnorodność misji wojskowych, w tym bojowych, w których prowadząca brała udział. Częścią zajęć będzie symulacja planowania operacji pod kryptonimem Cień. Dla uczniów jest to niepowtarzalna okazja, aby wcielić się w role oficerów dowództw i sztabów oraz sprawdzić wybrane umiejętności dowodzenia i kierowania.

Wybrane aspekty obronności – leadership w praktyce 

W ramach zajęć uczniowie poznają kluczowe zagadnienia związane z wybraną teorią i praktyką przywództwa. Dodatkowo uczestnicy będą mieli możliwość wzięcia udziału w grze szkoleniowej, która pozwoli im dowiedzieć się, czym jest przywództwo sytuacyjne, a także jak z niego korzystać w obliczu ciągle zmieniającego się otoczenia. Gra pozwala sprawdzić swoje umiejętności w praktyce, doświadczając podejmowania decyzji, inspirowania zespołu i reagowania na zmiany.
wisniowski ciekawe lekcje

dr inż. Rafał Wiśniowski

Specjalista bezpieczeństwa i higieny pracy, wykładowca i absolwent WSZOP. Karierę rozpoczął na kopalni: najpierw pracując fizycznie, potem przechodząc do dozoru, a następnie do służb BHP. Obronił pracę doktorską w Głównym Instytucie Górnictwa na temat ograniczenia narażenia na hałas pracowników kopalni.

Ciekawe lekcje

Jak nie stracić głowy (dosłownie)?

Podczas zajęć prowadzący zaprezentuje najnowsze rozwiązania technologiczne chroniące życie i zdrowie osób wykonujących niebezpieczne zawody. Poza omówieniem zagrożeń, które czyhają na pracowników w zakładach przemysłowych, przedstawi również najczęstsze zagrożenia, z którymi mamy do czynienia w życiu codziennym (hałas, pyły, czad), oraz jak się przed nimi zabezpieczać.

Zapisy na zajęcia dr. Wiśniowskiego odbywają się tylko drogą mailową lub telefoniczną.

kamil

mgr Kamil Niesłony

Reżyser, operator, montażysta filmów dokumentalnych, nauczyciel akademicki WSZOP. Absolwent sztuki na Wydziale Radia i Telewizji Uniwersytetu Śląskiego w Katowicach na kierunku Organizacja Produkcji Filmowej i Telewizyjnej. Związany z Telewizją Polską jako dziennikarz i operator. W ramach Studia Audiowizualnego produkuje serwisy informacyjne, spoty reklamowe, filmy animowane, ucząc studentów pracy w telewizji i przy filmie.

Ciekawe lekcje

Jak przygotować się do występu przed kamerą – czyli kilka praktycznych wskazówek jak mówić, wyglądać i czego unikać

Podczas zajęć uczestnicy dowiedzą się, jak przygotować się do wystąpienia przed kamerą – od wyboru odpowiedniego stroju, poprzez postawę, gestykulację aż po techniki budowania skutecznej wypowiedzi. Na podstawie praktycznych przykładów prowadzący pokaże, czego unikać, aby wypaść profesjonalnie. Dodatkowo uczniowie będą mieli okazję spróbować swoich sił, nagrywając krótkie, 30-sekundowe wystąpienie na wybrany temat. Na zakończenie odbędzie się wspólna analiza nagrań, która pozwoli na omówienie mocnych stron oraz wskazanie obszarów, wymagających poprawy.

Jak zrobić dobre zdjęcie lub jak nagrać krótki film

Prowadzący przedstawi podstawowe zasady fotografii, dzięki którym zdjęcie ma w sobie coś wyjątkowego. Uczestnicy nauczą się, jak w prosty sposób realizować krótkie nagrania wideo zgodnie z zasadami, które sprawią, że film wzbudzi zainteresowanie odbiorców. Poznają również tajniki oświetlenia i nagrań audio. Uzupełnieniem zajęć są ćwiczenia praktyczne z wykorzystaniem aparatu fotograficznego lub kamery filmowej, a także światła i mikrofonów.

dr Marcin Piątek

Doktor nauk humanistycznych w zakresie nauk o polityce, nauczyciel akademicki WSZOP oraz wieloletni praktyk – kontroler finansów publicznych, mienia komunalnego oraz zamówień publicznych w jednostkach samorządu terytorialnego. Obecnie kontroler w administracji rządowej.

Ciekawe lekcje

Taktyka przesłuchań – jak rozmawiać, aby się dowiedzieć

W trakcie zajęć uczniowie poznają różnorodne metody i techniki prowadzenia przesłuchań, skupiając się na skutecznych sposobach komunikacji. Prowadzący omówi również, jak rozpoznawać oznaki kłamstwa i prawdy, oraz przedstawi narzędzia wspomagające osiągnięcie wiarygodnych wyników. Odniesie się zarówno do filozoficznych podstaw przesłuchań, jak i nowoczesnych, zaawansowanych technik. Całość zajęć zostanie uzupełniona o prezentację multimedialną oraz film instruktażowy.

Czy w życiu warto być uczciwym – refleksja o przyzwoitości i prawdomówności w czasach współczesnych

Prowadzący przedstawi problemy i dylematy współczesnego człowieka, szczególnie młodego pokolenia, w obliczu znaczących przemian moralnych i społecznych. Omówi, jak odnaleźć się w obecnej rzeczywistości, jakie rodzi ona szanse oraz zagrożenia. Uczestnicy spróbują znaleźć odpowiedzi na pytania: czy to, z czym obecnie mierzy się świat, stanowi trwałą zmianę czy jedynie chwilowy kryzys, jak zachować uczciwość i moralność oraz czy mamy do czynienia z postmodernizmem, czy jedynie z przejściowym etapem.

Państwo liberalne a socjalne – czy populizm penalny jest problemem we współczesnym demokratycznym państwie prawa

Prowadzący omówi kluczowe zagadnienia związane ze zjawiskiem populizmu penalnego, odnosząc się do kondycji współczesnej demokracji, mechanizmów władzy oraz roli i pozycji wyborcy w dzisiejszej demokracji liberalnej. Podpowie również, jak stać się świadomym i odpowiedzialnym obywatelem – wyborcą.

Informacja i dezinformacja – jak radzić sobie w świecie postprawdy

Tematyka zajęć skupia się wokół roli informacji i jej kluczowych elementach, a także sposobach analizowania danych. Prowadzący wskaże, na co zwracać uwagę podczas analizy wywiadowczej i kryminalistycznej, przedstawiając praktyczne metody. Całość zostanie oparta na zadaniach logicznych, które ukażą siłę logicznego myślenia. Uzupełnieniem warsztatów będzie również wiedza teoretyczna z zakresu infologii i socjologii.

Projekt bez nazwy (1)

mgr Dorota Wyląg

Podpułkownik Służby Więziennej w stanie spoczynku z 30-letnim stażem. Służbę rozpoczęła w Zakładzie Karnym w Wojkowicach. Następnie pełniła funkcje specjalisty w Okręgowym Inspektoracie Służby Więziennej, Dyrektora Zakładu Karnego w Zabrzu i Dyrektora Aresztu Śledczego w Bytomiu. Obecnie wykładowczyni WSZOP.

Ciekawe lekcje

Czy praca z osobą przebywającą w jednostce penitencjarnej oznacza nawiązanie relacji wychowawczej z człowiekiem czy z przestępcą?

Tematyka zajęć nawiązuje do realizacji oddziaływań resocjalizacyjnych, prowadzonych wobec osób przebywających w jednostkach penitencjarnych, których skuteczność zależy m.in., od indywidualnego podejścia do procesu resocjalizacji ze strony kadry penitencjarnej czy też otwartości społeczeństwa na przyjęcie osoby, (często stygmatyzowanej) do swojego otoczenia. W trakcie zajęć uczniowie spróbują ustalić, czy jesteśmy na tyle otwarci, aby zaakceptować takiego człowieka w pełni, bez względu na jego przeszłość.

Deprywacyjny charakter izolacji więziennej wyzwaniem współczesnej resocjalizacji

Tematyka wykładów porusza konsekwencje pobytu w więzieniu, wynikające z wyrwania człowieka z dotychczasowej, dobrze mu znanej codzienności. Proponowane zajęcia poruszają również kwestię wyzwań, jakie stoją przed kadrą penitencjarną, która poprzez stosowanie różnego rodzaju form oddziaływań wychowawczych stara się wpłynąć na ograniczenie zjawiska deprywacji potrzeb oraz umożliwia skuteczny proces readaptacji społecznej.

alicja malinowska ciekawe lekcje

Alicja Malinowska

Studentka studiów magisterskich na kierunku Bezpieczeństwo Wewnętrzne we WSZOP. Autorka artykułów i publikacji z zakresu kryminalistyki i kryminologii, jak również referatów przedstawianych na konferencjach naukowych. Przewodnicząca Koła Naukowego Kryminalistyki i Kryminologii oraz przewodnicząca Samorządu Studenckiego WSZOP. Zaangażowana w działalność Uczelni przy tworzeniu takich wydarzeń jak m.in.: Południe Grozy.

Ciekawe lekcje

Działalność policjantów z tzw. Archiwum X w kontekście nieustalonych sprawców przestępstw         

W trakcie zajęć uczestnicy poznają historię powstania Zespołów ds. Niewykrytych Zabójstw, zakres ich obowiązków, sposób działania, strukturę oraz podstawy prawne funkcjonowania. Prowadząca zaprezentuje rzeczywiste sprawy zabójstw, w których bez udziału policjantów z tzw. Archiwum X nigdy nie doszłoby do przełomu.  

Interpretacja śladów krwi na miejscu znalezienia zwłok jako klucz do rekonstrukcji przebiegu zdarzenia           

Podczas zajęć zostanie szczegółowo omówiony proces przeprowadzania oględzin w przypadku znalezienia plam krwawych na miejscu zdarzenia. Uczniowie zapoznają się z zasadami i metodami przeprowadzania oględzin oraz czynnościami, jakie należy podjąć w przypadku podejrzenia uprzedniego zacierania śladów. W trakcie zajęć szczególna uwaga zostanie zwrócona na analizę plam krwawych, których lokalizacja, rozmieszczenie względem siebie, wielkość i kształt mogą znacząco pomóc śledczym w rekonstrukcji przebiegu zdarzenia poprzez wnioskowanie m.in. na podstawie kąta czy wysokości ich padania.

Specyfika pobierania daktyloskopijnego materiału porównawczego ze zwłok

W trakcie spotkania zostaną omówione zasady postępowania przy pobieraniu daktyloskopijnego materiału porównawczego ze zwłok ludzkich. Uczestnicy poznają techniki stosowane przy daktyloskopowaniu denata z wykorzystaniem m.in. tuszu, proszków daktyloskopijnych czy też odlewów. Szczegółowo zostanie również omówiona metodyka daktyloskopowania zwłok ludzkich w różnym stanie m.in. po zwęgleniu bądź przebywaniu przez dłuższy czas w wodzie. Z kolei w części praktycznej uczestnicy poznają skład specjalistycznego organizera daktyloskopijnego.

gawel ciekawe lekcje

mgr Henryk Gaweł

Emerytowany policjant z 20-letnim stażem, w tym 18 lat jako antyterrorysta. W latach 1991-2000 dowódca katowickiego oddziału antyterrorystycznego. W 2000-2004 dyrektor w polsko-niemieckiej firmie ochrony osób i mienia. Od 2004 do 2010 właściciel koncesjonowanej firmy ochrony JAZON’02, obecnie wykładowca WSZOP.

Ciekawe lekcje

Poradnik zakładnika – jak zachować się w czasie napadu

Prowadzący przedstawi uczestnikom praktyczny poradnik dla osób, które stałyby się zakładnikami, omawiając, jak należy zachować się podczas napadu. Skupi się na tym, jak zwiększyć szanse na przeżycie oraz jak reagować w sytuacji ataku „aktywnego strzelca”. W trakcie zajęć zostaną omówione kluczowe zasady postępowania podczas operacji antyterrorystycznych, gdy podejmowane są działania mające na celu odbicie zakładników.
 

Budowa i działanie broni – jak posługiwać się bronią

Prowadzący wprowadzi uczestników w zagadnienia związane z budową i działaniem broni palnej, koncentrując się na konstrukcji i zasadach funkcjonowania pistoletu. Uczestnicy poznają mechanizmy stojące za jego działaniem oraz najważniejsze zasady bezpieczeństwa, które należy stosować podczas posługiwania się bronią. Program zajęć obejmuje również ćwiczenia praktyczne, w tym rozkładanie i składanie pistoletu, dzięki którym uczestnicy zdobędą praktyczne doświadczenie w obsłudze broni.
wolek kocur ciekawe lekcje

dr Barbara Wolek-Kocur

Doktor nauk humanistycznych, medioznawca, kulturoznawca, socjolog, wykładowca WSZOP. Specjalistka z zakresu komunikacji, reklamy i public relations. Wykłada zagadnienia związane ze współczesną kulturą audiowizualną, multimedialną oraz komunikacją kulturową. Współpracuje ze śląskimi i małopolskimi instytucjami kulturalno-oświatowymi na rzecz edukacji medialnej młodzieży.

Ciekawe lekcje

Perswazja i manipulacja w reklamie

Uczestnicy poznają kluczowe mechanizmy perswazji i manipulacji wykorzystywane w reklamach prasowych, radiowych i telewizyjnych. Dowiedzą się, jak manipulacja językowa,dźwiękowa oraz wizualna wpływa na odbiorców. Zajęcia obejmują zagadnienia takie jak: pytania retoryczne, ukryte założenia w dialogach, a także znaczenie szeptu, krzyku, kolorów czy czcionek. Całość zostanie uzupełniona o materiały multimedialne oraz przykłady audiowizualne.

Czy wiesz co robi z Tobą Internet?

Podczas zajęć uczestnicy dowiedzą się, jak Internet i technologie cyfrowe wpływają na życie codzienne oraz w jaki sposób kształtują ludzkie zachowania. Zajęcia pozwolą zrozumieć, jak ww. narzędzia wykorzystują mechanizmy psychologiczne i przetwarzają dane osobowe. Uczestnicy przeanalizują również, jak Internet wpływa na codzienne życie i sposób myślenia.

Praca w marketingu internetowym. Prawdy i mity pracy w social mediach i nie tylko

Zajęcia przybliżą uczestnikom rzeczywistość pracy w marketingu internetowym, w tym w mediach społecznościowych. Omówione zostaną zarówno fakty, jak i mity związane z tą branżą oraz ogólne blaski i cienie prowadzenia własnej firmy. Spotkanie poprowadzi właścicielka agencji social media. W programie zajęć przewidziana jest prezentacja oraz sesja pytań i odpowiedzi (Q&A).

AI – sztuczna inteligencja – możliwości i zagrożenia

Uczestnicy zgłębią temat sztucznej inteligencji, poznając zarówno jej potencjał, jak i związane z nią zagrożenia. Zajęcia obejmują omówienie możliwości AI w różnych dziedzinach, ryzyka wynikającego z jej rozwoju, a także regulacji prawnych, które mają na celu kontrolowanie ww. technologii. Omówione zostaną także szanse, jakie AI stwarza dla nauki, biznesu i codziennego życia.

skorus ciekawe lekcje

dr Jacek Skorus

Doktor nauk humanistycznych, rzecznik prasowy oraz nauczyciel akademicki WSZOP specjalizujący się w komunikacji perswazyjnej. Absolwent nauk politycznych na Wydziale Nauk Społecznych, a także Wydziału Radia i Telewizji Uniwersytetu Śląskiego. Przez 35 lat pracował w Telewizji Polskiej S.A. jako reporter, wydawca, a także jako producent i szef redakcji informacji.

Ciekawe lekcje

Algorytmy rządzą, czyli co z naszym z życiem robią nowe technologie (w komunikacji, mediach, społeczeństwie)

Podczas zajęć uczniowie odkryją, jak algorytmy i nowe technologie wpływają na nasze codzienne życie, w tym komunikację, media i społeczeństwo. Omówione zostaną mechanizmy sterujące treściami w mediach społecznościowych, wpływtechnologii na nasze decyzje oraz zmiany w interakcjach społecznych. Uczestnicy nauczą się, jak oceniać wpływ technologii na prywatność, bezpieczeństwo i funkcjonowanie społeczeństwa.

Społeczeństwo informacyjne, czyli o tym, jak komputery zmieniły świat

Prowadzący wskaże, w jaki sposób komputery i technologie informacyjne wpłynęły na różne aspekty naszego życia. Omówi zmiany, jakie zaszły w gospodarce i ekonomii, dzięki rozwojowi technologii, oraz jak komputery zrewolucjonizowały komunikację społeczną i usługi. Uczestnicy dowiedzą się również, jak nowe technologie kształtują współczesne społeczeństwo i jakie wyzwania oraz możliwości niosą za sobą w kontekście codziennego życia.

Informacja – pojęcie pierwotne, czy może konstrukcja mentalna

W trakcie zajęć uczniowie poznają pojęcie informacji, zastanawiając się, czy jest to kategoria pierwotna, czy może raczej konstrukcja mentalna. Omówione zostaną różne definicje oraz jej cechy charakterystyczne. Uczestnicy poznają także metody opracowywania informacji i nauczą się, jak efektywnie zarządzać danymi w różnych kontekstach.

Propaganda faszystowska i komunistyczna

Prowadzący przyjrzy się podobieństwom między propagandą faszystowską a komunistyczną, analizując ich mechanizmy oddziaływania oraz sposoby wpływania na społeczeństwo. Wskaże również, jak te formy kształtowały przekonania i działania w swoich czasach oraz jakie mają konsekwencje dla współczesności. Uczestnicy dowiedzą się, w jaki sposób propaganda wykorzystywała narzędzia komunikacji w różnych systemach politycznych, a także jakie ślady jej wpływu można dostrzec w dzisiejszym świecie.

Deepfake i fakenews – dlaczego są groźne i jak z nimi walczyć

Prowadzący wyjaśni, jakie zagrożenia wynikają z użycia technologii deepfake i rozprzestrzeniania fałszywych informacji. Przybliży również mechanizmy działania ww. zjawisk, które mogą podważać zaufanie do wiarygodnych źródeł i wpływać na społeczeństwo. Uczestnicy zajęć dowiedzą się, jak identyfikować manipulacje oraz jak skutecznie walczyć z dezinformacją, przy wykorzystaniu dostępnych narzędzi i strategii.

Sztuczna inteligencja – szansa czy zagrożenie dla naszej cywilizacji

Uczestnicy zgłębią rolę sztucznej inteligencji w kształtowaniu przyszłości naszej cywilizacji. W ramach zajęć będą analizować, czy AI stanowi obiecującą szansę na rozwój technologiczny i poprawę jakości życia, czy wiąże się z poważnymi zagrożeniami i wyzwaniami. Poruszone zostaną zarówno potencjalne korzyści, jak i ryzyka związane z rozwojem sztucznej inteligencji, a także kwestie etyczne i społeczne, które należy rozważyć w kontekście jej implementacji.

pagiela ciekawe lekcje

mgr Jacek Pagieła

Nauczyciel akademicki WSZOP, kierownik studiów podyplomowych „BHP i systemy zarządzania bezpieczeństwem”, doktorant Politechniki Śląskiej. Jego główny obszar zainteresowań naukowych to prawna ochrona pracy, kultura bezpieczeństwa, postępowanie powypadkowe, a także patologia życia społecznego.

Ciekawe lekcje

Komunikacja oparta na wzajemnym zaufaniu jako istotne narzędzie menadżera XXI wieku

Komunikacja oparta na wzajemnym zaufaniu jako istotne narzędzie menadżera XXI wieku Prowadzący ukaże uczestnikom znaczenie komunikacji jako niezbędnego narzędzia w pracy menadżera. Podkreśli także znaczenie osobowości w całym procesie i przedstawi przyczyny nieefektywnej komunikacji. Uczestnicy będą mieli możliwość porównania swoich doświadczeń w kontekście interpretacji, oraz różnic w postrzeganiu stanu faktycznego przez poszczególne osoby. Zajęcia zostaną uzupełnione o ćwiczenia inspirowane teorią Alberta Einsteina.

Jak uchronić się przed wypadkiem?

Podczas wykładu przedstawiona zostanie piramida wypadkowości Heinricha. Uczniowie spróbują odpowiedzieć na pytanie: dlaczego ludzie mają tendencję do podejmowania zachowań ryzykownych. Będą również mogli zobaczyć i przeanalizować wybrane zachowania i zdarzenia, które doprowadziły do różnych wypadków.

Czym jest ryzyko?

Zajęcia wyjaśniają dlaczego kultura bezpieczeństwa jest tak ważna. Multimedialne ćwiczenia, w których wezmą udział uczestnicy zajęć będą polegać na szukaniu zagrożeń i ocenie ryzyka.

kierownik metrologii andrzej paukszto

dr inż. Andrzej Paukszto

Doktor nauk biologicznych, toksykolog, ekolog, leśnik, nauczyciel akademicki WSZOP. Jego działalność naukowo – dydaktyczna obejmuje badania wpływu emisji komunikacyjnej, niskiej oraz przemysłowej na zanieczyszczenie powietrza atmosferycznego oraz oceny narażenia na czynniki szkodliwe dla zdrowia w środowisku pracy.

Ciekawe lekcje

Rośliny trujące w naszym otoczeniu

Fitotoksyny – trucizny wytwarzane przez rośliny. Działanie fitotoksyn na człowieka. Przykłady roślin trujących (rośliny neurotoksyczne, halucynogenne, kardiotoksyczne, gastroenterotoksyczne i dermatotoksyczne).

Zwierzęta jadowite, trujące i niebezpieczne w Polsce i na świecie

Trucizny zwierzęce wytwarzane przez zwierzęta. Przykłady jadowitych owadów. Pająki i skorpiony. Jadowite węże i płazy.  Ryby jadowite i ryby toksyczne pasywnie. Inne trucizny naturalne.

Ciekawe lekcje

Agresja – jak sobie poradzić w sytuacji zagrożenia życia i zdrowia

Z agresją każdy z nas spotkał się zapewne już wielokrotnie. Mogło się zdarzyć, że sami byliśmy jej ofiarą i już po zadawaliśmy sobie pytania typu: Czy mogłem/am w jakiś sposób uniknąć agresji? Czy moje zachowanie było właściwe? Czy mogłem/am zrobić coś więcej lub inaczej? Innym, ale równie ważnym zagadnieniem jest co zrobić, gdy jesteśmy świadkami agresji i chcemy pomóc innej osobie bez narażania siebie na atak. Te właśnie problemy omawiane są przez wykładowcę, który oprócz identyfikacji zagrożeń wyjaśnia najważniejsze ich aspekty i wskazuje na konkretne rozwiązania.

Zajęcia prowadzi wykładowca WSZOP, doktor nauk o kulturze fizycznej, podinspektor Policji w stanie spoczynku.

katamay ciekawe lekcje

dr Rafał Katamay

Doktor nauk humanistycznych, filozof, nauczyciel akademicki WSZOP. Zajmuje się w szczególności filozofią starożytną i metafizyką. Organizator Akademii Platońskiej, redaktor portalu wistocierzeczy.pl. Specjalista z zakresu reklamy, marketingu i grafiki reklamowej. Posiada bogate doświadczenie w budowaniu marki, e-marketingu oraz w tworzeniu grafiki reklamowej, zdobyte podczas realizacji wielu projektów.

Ciekawe lekcje

Rozwój osobisty: dlaczego Ja nie może bez Ty?

Prowadzący podejmie dyskusję na temat wyboru między altruizmem a egoizmem oraz wolnością a zależnością od innych. Celem wykładu będzie pokazanie, że pozytywne relacje z innymi ludźmi i z samym sobą są kluczowe dla samorozwoju i szczęśliwego życia. Poruszone zostaną zagadnienia takie jak szczęście, wolność, natura ludzka oraz bariery stojące na drodze do jej pełnej realizacji. Uczestnicy wspólnie będą ustalać cele, do których człowiek może dążyć. Zajęcia zostaną wzbogacone o elementy filozofii, psychologii, etyki oraz sokratejską metodę pytań.

Grafika reklamowa: mimesis czy kreacja?

Celem lekcji jest pokazanie procesu tworzenia grafiki komputerowej. W ramach zajęć zostaną zaprezentowane główne zasady tworzenia obrazów reklamowych, które są praktykowane przez profesjonalnych twórców, a także wiedza z zakresu historii i teorii sztuki, grafiki komputerowej oraz jej współczesnych trendów estetycznych. Uzupełnieniem wykładu są przykłady malarstwa europejskiego i grafiki reklamowej, pokazujące tym samym, że podstawą twórczości, zarówno artystycznej, jak i komercyjnej jest naśladowanie oraz kreatywne przetwarzanie.

msiolek ciekawe lekcje

dr hab. prof WSZOP Andrzej Misiołek

Chemik zajmujący się ochroną środowiska, bezpieczeństwem ekologicznym i ekofilozofią, nauczyciel akademicki. Autor licznych publikacji naukowych, popularnonaukowych, monografii i podręczników. Członek rad programowych wielu czasopism naukowych. Był członkiem Narodowej Rady Ekologicznej przy Prezydencie RP, członkiem kapituły Zielonych czeków w WFOŚiGW w Katowicach. Obecnie członek kapituły Ekolaurów Polskiej Izby Ekologii. Senator RP VII, VIII i IX kadencji.

Ciekawe lekcje

Czy to jeszcze nie koniec świata? O zmianach klimatu i globalnym ociepleniu

 Aktualne zmiany klimatu i związane z tym efekty globalnego ocieplenia budzą kontrowersje nie tyko wśród dziennikarzy i publicystów, ale również w świecie uczonych i ekspertów. Nie ma jednomyślności i zgody nie tylko co do przyczyn zmian klimatycznych i ocieplenia klimatu, ale także co do skutków jakie przyniosą. Ów spór ma podłoże naukowe czy ideologiczne? Czy niebawem nastąpi koniec świata? Spróbujemy znaleźć odpowiedzi na te pytania.

 

Co robić ze smogiem?

Od kilku lat na licznych obszarach kraju występuje smog. Wiele organizacji pozarządowych powołuje alarmy smogowe, a agendy rządowe włączają się aktywnie w walkę ze smogiem. Głośno mówi się o jego szkodliwym wpływie na zdrowie mieszkańców. W świetle aktualnej wiedzy naukowej rodzi się pytanie, czy na obszarze Polski smog w ogóle występuje? Dlaczego znaczna część publicystów, działaczy społecznych i politycznych ignoruje definicję i znaczenie pojęcia smog? Czy należy podjąć radykalne kroki? A może jest za późno? O tym wszystkim porozmawiamy podczas zajęć.

 

Współczesne oblicza ekoterroryzmu

Jednym ze źródeł zagrożenia bezpieczeństwa ekologicznego i społecznej patologii we współczesnym świecie jest terroryzm i akty terrorystyczne w wyniku których mogą pojawiać się poważne zmiany w ekosystemach lub takie, w których „motywy ekologiczne” są usprawiedliwieniem przemocy i wymuszania określonych zachowań. Jaka jest motywacja i jakie cele przyświecają grupom stosującym terror oparty o środowisko przyrodnicze? Czy w aktach przemocy mamy do czynienia z nurtem rewolucyjnym, dążącym do określonych celów politycznych? A może przeważa nurt kryminalny, którego celem motywacyjnym jest działanie z chęci zysku? Czy jako społeczeństwo łatwo dajemy się zastraszyć? Podczas zajęć wspólnie omówimy wymienione wyżej kwestie.

Pakiet Inżynieria produkcji

Spotkania mające na celu pobudzenie ciekawości przyszłych inżynierów oraz zachęcenie uczniów do zdobywania nowych umiejętności, rozwijania pasji i talentu. Przy udziale wysoko wykwalifikowanej kadry dydaktycznej, bogato wyposażonych laboratoriów, nowoczesnego sprzętu i aparatury, przeprowadzone zostaną niekonwencjonalne zajęcia z zakresu nauk ścisłych i technicznych.

Zajęcia skierowane są do grup ok. 30-osobowych. W ramach jednego spotkania uczniowie uczestniczą w:

– wykładzie (2 godziny lekcyjne)

– 2 turach warsztatów w podziale na grupy ok. 15-osobowe (każdy warsztat 1 godzina lekcyjna)

Wszystkie zajęcia odbywają się w siedzibie WSZOP przy ul. Ścigały 9.

Wykład (jeden do wyboru):

Jak ważne jest w życiu intuicyjne myślenie – czyli KOMBINATORYKA od podszewki wraz ze sprawdzeniem umiejętności prawidłowego liczenia

Podczas wykładu omawiane są zagadnienia zawiązane z pojęciem silni, wszystkie elementy kombinatoryki: permutacje, wariacje i kombinacje zarówno bez powtórzeń, jak i z powtórzeniami, dwumian Newtona wraz z trójkątem Pascala. Przedstawione zostanie rozwiązanie wielu popularnych zadań maturalnych (i nie tylko) z zakresu kombinatoryki z wykorzystaniem arkusza kalkulacyjnego EXCEL.

Czy znajomość rachunku prawdopodobieństwa i prostych metod symulacji pomaga w życiu?

Wykład porusza zagadnienia związane z rachunkiem prawdopodobieństwa, obejmując jego historię, rozwój oraz kluczowe definicje. Uczestnicy zapoznają się również z rozwiązaniami popularnych zadań maturalnych dotyczących tego tematu, przy użyciu arkusza kalkulacyjnego Excel. Na zakończenie przedstawione zostanie praktyczne zastosowanie symulacji dyskretnej, czyli jak osiągnąć znaczący zysk przy minimalnym nakładzie pracy fizycznej.

Spacerkiem po funkcjach elementarnych

Podczas wykładu omówione zostaną kluczowe zagadnienia związane z funkcjami elementarnymi, takimi jak funkcja liniowa, wykładnicza, logarytmiczna, potęgowa oraz funkcje trygonometryczne. Uczestnicy zapoznają się także z rozwiązaniami wielu popularnych zadań maturalnych z tego zakresu. Dodatkowo, wykład wzbogaci zastosowanie narzędzi optymalizacyjnych Excela do rozwiązywania wybranych zadań.

O tym, że rachunek macierzowy jest wspaniały i bardzo przydatny

Wykład koncentruje się na zagadnieniach związanych z rachunkiem macierzowym, obejmując jego historię, rozwój oraz kluczowe definicje. Uczestnicy zapoznają się z rozwiązaniami popularnych zadań maturalnych dotyczących układów równań liniowych, w tym tych z parametrem, przy użyciu arkusza kalkulacyjnego Excel oraz narzędzia optymalizacyjnego Solver. Na zakończenie zostaną omówione podstawy badań operacyjnych.

Warsztaty (dwa do wyboru):

Układy sterowania procesami przemysłowymi – nowoczesne technologie automatyki i robotyki

Warsztaty odbywają się w Laboratorium automatyki i robotyki WSZOP. Podczas zajęć zostają zaprezentowane nowoczesne technologie – ramię robota, roboty edukacyjne, sterowniki PLC oraz druk 3D. Zajęcia obejmują porównanie stykowegosterowania elektrycznego z programowaniem sterowników PLC. Następnie uczniowie będą mieli okazję stworzyć własne układy sterowania z użyciem sterowników PLC.

Niebezpieczne pyły – kuchenne eksplozje

Zajęcia odbywają się w Laboratorium zagrożeń fizycznych WSZOP. Podczas warsztatów zostaną zaprezentowane zagrożenia związane z wysoką wybuchowością obłoku pyłu substancji pylistych takich jak mąka czy cukier. Uczniowie poznają działanie aparatury do wyznaczania minimalnej temperatury zapłonu obłoku pyłu i mogą sami przeprowadzić eksperymenty z jej wykorzystaniem, sprawdzając wybuchowość różnych pyłów.

Jak nie stracić głowy (dosłownie)? Jakie zagrożenia czyhają na pracowników w zakładach przemysłowych?

W trakcie zajęć uczestnicy poznają najnowocześniejsze rozwiązania technologiczne, które mają chronić zdrowie oraz życie pracowników zakładów przemysłowych. Dowiedzą się również, z jakimi zagrożeniami mamy do czynienia na co dzień w swoim najbliższym otoczeniu (hałas, pyły, czad) oraz jak się przed nimi zabezpieczać.

Prowadzący

szymszal ciekawe lekcje

dr hab. inż., prof. WSZOP Jan Szymszal

Doktor habilitowany nauk technicznych, nauczyciel akademicki WSZOP. Specjalista w dziedzinie statystyki i jej praktycznego wykorzystania w zarządzaniu, medycynie, psychologii i pedagogice. Ekspert nauk o wykorzystaniu metod optymalizacyjnych i badań operacyjnych w logistyce i inżynierii materiałowej, wykorzystaniu metod komputerowych w nauce (szczególnie matematyce) oraz prognozowaniu i praktycznym wykorzystaniu metod ekonometrycznych. Wspaniały mówca, znakomity matematyk uwielbiany przez studentów.

krieser

dr inż. Witold Krieser

Kierownik Laboratorium Automatyki i Robotyki, nauczyciel akademicki WSZOP. Pasjonat automatyki i robotyki. Egzaminator OKE, ECDL, ekspert MEN programu Power. Autor podręczników do mechatroniki oraz programowania sterowników swobodnie programowalnych. Pomysłodawca nowego kierunku edukacji związanej z automatyką
i robotyką łączącego pasje programowania – RoboInformatyka oraz założyciel inicjatywy drukowany świat 3D. Opiekun Koła Naukowego InfoRob.

bazyl

mgr inż. Damian Bazydło

Nauczyciel akademicki WSZOP, pełnomocnik Dyrektora ds. infrastruktury laboratoryjnej w Kolegium Nauk Technicznych. Absolwent Politechniki Śląskiej. Zagorzały majsterkowicz, elektryk, elektronik. Jego zainteresowania obejmują również zagrożenia fizyczne w środowisku pracy.

Pakiet energetyka

Zajęcia mają na celu zapoznanie uczniów z nowymi, ekologicznymi technologiami wykorzystywanymi w energetyce.

Spotkania skierowane są do grup ok. 30-osobowych. W ramach jednego wydarzenia uczniowie uczestniczą w:

– wykładzie (2 godziny lekcyjne)

– 2 turach warsztatów w podziale na grupy ok. 15-osobowe (każdy warsztat 1 godzina lekcyjna)

Wszystkie zajęcia  odbywają się w siedzibie WSZOP przy ul. Ścigały 9.

Wykład

Transformacja energetyczna 

Wykład przybliża problematykę nowoczesnego podejścia do energetyki jako złożonego systemu opartego na łączeniu wielu technologii i źródeł energii. Uczniowie poznają najważniejsze wyzwania, jakie stoją przed Polską i całym światem w zakresie produkcji, przesyłu i magazynowania energii. 

Warsztaty

Odnawialne źródła energii

Uczestnicy zapoznają się z działaniem technologii, takich jak fotowoltaika, turbiny wiatrowe, pompy ciepła czy pojazdy zasilane wodorem. Będą mieli okazję sprawdzić m.in. jak optymalne nachylenie paneli fotowoltaicznych czy budowa turbiny wiatrowej wpływają na efektywność ich działania.

Ile wytrzyma przewód? Po co są bezpieczniki?

Uczniowie wezmą udział w eksperymentach, które pokażą, jakie obciążenia mogą wytrzymać domowe przewody i co dzieje się, gdy przekroczymy bezpieczne limity. Zajęcia w sposób spektakularny uświadamiają, jak poważne mogą być skutki lekkomyślnego obchodzenia się z prądem.

Prowadzący

twardawa

dr inż. Mariusz Twardawa

Doktor nauk technicznych w dziedzinie inżynierii materiałowej, wykładowca WSZOP. Autorytet i entuzjasta transformacji energetycznej i  alternatywnych rozwiązań w przemyśle i ciepłownictwie. Ekspert Instytutu Energetyki Odnawialnej i Narodowego Centrum Badań i Rozwoju. 

bazyl

mgr inż. Damian Bazydło

Nauczyciel akademicki WSZOP, pełnomocnik Dyrektora ds. infrastruktury laboratoryjnej w Kolegium Nauk Technicznych. Absolwent Politechniki Śląskiej. Zagorzały majsterkowicz, elektryk, elektronik. Jego zainteresowania obejmują również zagrożenia fizyczne w środowisku pracy.

Przejdź do treści